۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
سرخط خبرها

تکلیف عرضه ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۰۴۶۶۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
تکلیف عرضه ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار چه می‌شود؟
طبق توافق انجام‌شده بین وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان قرار است شرکت‌های خودروساز ۱۲۰هزار خودرو را ۵درصد زیر قیمت بازار تا پایان سال عرضه کنند با این حال اجرای این طرح هنوز نامشخص است و به‌نظر می‌رسد شورای رقابت نیز با آن مخالف است.

به گزارش شهرآرانیوز به‌دنبال افزایش مشکلات صنعت خودروسازی و عبور زیان انباشته خودروسازان از مرز ۱۷۰هزار میلیارد تومان چندی پیش نشستی در وزارت صنعت با حضور قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد. در جریان این نشست مقرر شد بخشی از مشکلات مالی شرکت‌های خودروسازی از طریق تزریق نقدینگی به وسیله اوراق مالی مرتفع شود و در مقابل به خودروسازان اجازه داده شود تا برخی از محصولاتشان را بالاتر از قیمت مصوب و کمتر از قیمت بازار عرضه کنند.

فروش محصولات مازاد بر تعهد، به قیمت آزاد

طبق توافق انجام‌شده در نشست خودروسازان و وزارت صنعت قرار شده وزارت صنعت زمینه قانونی برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را در حاشیه بازار فراهم کند. وزارت صنعت طبق این توافق پذیرفته است که ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر کدام ۶۰هزار دستگاه و مجموعا ۱۲۰هزار دستگاه را ۵درصد پایین‌تر از قیمت بازار تا پایان سال عرضه کنند. البته این توافق مشمول همه خودرو‌ها نیست و فقط درمورد خودرو‌هایی است که در بازار قیمت بالایی دارند. هدف از اجرای این طرح نیز کاهش قیمت خودرو‌ها عنوان شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در همین باره گفت: جلسه‌ای مشترک با حضور وزیر صنعت و خودروسازان برگزار شد. در این جلسه قرار شد تا مشکل نقدینگی ۲ خودروساز از طریق عرضه ۱۲۰هزار دستگاه در بازار تامین شود. از آنجا که زمینه عرضه خودرو در بورس کالا هنوز فراهم نشده است این طرح می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

مستقیم و تحویل روز، خودرو بخرید

مازیار بیگلو افزود: براساس این طرح افراد می‌توانند به‌صورت مستقیم و تحویل روز، خودرو بخرند. به‌نظر می‌رسد درصورت اجرایی شدن این طرح می‌توانیم روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به تعادل برسانیم.

او با تأکید بر اینکه متأسفانه با گذشت یک ماه از این صورتجلسه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است، افزود: براساس این طرح خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

به‌گفته او اجرای این طرح باعث می‌شود قیمت خودرو با کاهش بیشتری مواجه شود و کمک می‌کند که ۴۰۰هزار خودرو که به جهت کسب سود بالاتر دپو شده است نیز آزاد شود.

او اضافه کرد: امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است و درصورتی‌که بدهی خودروسازان تا پایان سال پرداخت نشود قطعه‌سازان در تامین هزینه‌ها به مشکل بر می‌خورند.

بازار خودرو انحصاری است، شورای رقابت مخالف است

آنطور که خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد طرح عرضه ۱۲۰هزار خودرو با قیمت کمتر از بازار مورد موافقت معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفته است، اما بنا به دلایل نامشخصی مسکوت باقی مانده است. ضمن اینکه دیروز به موازات مشخص شدن جزئیات طرح T سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، و همچنان بازار خودرو انحصاری است.

سپهر دادجوی توکلی اضافه کرد: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و در اصلاحات دستورالعمل خودرو فقط تغییراتی در فرایند‌ها برای تسهیل و تسریع در اجرای دستورالعمل صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تنظیم‌گر فنی بازارخودرو وزارت صنعت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است، افزود: براساس اصلاحات انجام شده مانند گذشته خودروسازان هزینه‌های تولید را برای سازمان حمایت ارسال کرده و این سازمان براساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت‌ها را محاسبه می‌کند.

تلاش برای جبران کمبود نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان

خودروسازان و قطعه‌سازان همچنین با وزارت صنعت توافق کرده‌اند که بخشی از مشکلات مالی این صنعت از طریق انتشار اوراق مالی تامین شود.

طبق این توافق قرار شده تا از محل تفاهمنامه سه‌جانبه جدید منعقدشده میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبلغ ۲.۵همت اوراق گام در اختیار هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا قرار گیرد. همچنین برای جبران کمبود نقدینگی قطعه‌سازان مقرر شد تا هماهنگی لازم از سوی وزارت صنعت با بانک‌های عامل از طریق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای واگذاری ۵هزار میلیارد تومان اوراق خرید دین به قطعه‌سازان بدون دریافت هرگونه سپرده انجام شود.

وزارت صنعت در عین حال موافقت کرده است برای کاهش کسری نقدینگی قطعه‌سازان و امکان تولید قطعات موردنیاز زمینه تخصیص ۵هزار میلیارد تومان قرارداد مرابحه را از طریق بانک‌های عامل فراهم کند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->